Förlossningsförberedelse


FÖRLÖSANDE FÖRBEREDELSE

INFÖR

FÖRLOSSNING


Att låta kroppen föda barn!

Att vara närvarande, fokuserad, nyfiken, modig och positivt inställd underlättar.


Hur kommer man dit?

Hur kan nyfikenheten väckas? Hur hanterar jag smärtan? Vad gör jag med rädslan jag bär? Kan jag lita på kroppen? Vad får mig att känna mig trygg? Hur kan jag stötta min partner?

Många frågor och många funderingar hos blivande föräldrar!


Se till att få din nyfikenhet över kroppens fantastiska förmågor väckt, att fatta modet till att våga föda.

Hitta tillfällen att öva sinnet att släppa taget om nuet och fokusera på vad kroppen då har för sig.

För dig som ska vara med vid förlossning är det viktigt att fundera över din roll i förlossningsrummet. Få uppslag och redskap i din uppgift som varandes den absolut viktigaste personen i rummet för den födande kvinnan. Hur blir du ett bra stöd?


Blir du nyfiken? Vill du ha kontakt? Få lite uppslag?

 
 
 
 


FÖRLOSSNINGSSMÄRTA



Ina May Gaskin, barnmorska i Amerika, säger:

”Tänk inte på förlossningssmärtan som SMÄRTA, utan som en annorlunda sensation som kräver ALL min uppmärksamhet.”


Förlossningssmärtan finns där som en följeslagare vid varje värk under förlossningsarbetet. Ytterst få kvinnor anger ändå "smärtan" som något som påverkat deras förlossningsupplevelse på ett negativt sätt.


Det gäller att förbereda dig väl. Ha ett öppet sinne och ACCEPTERA det faktum att det är smärtsamt att föda barn. "Det är så det känns i kroppen" - helt enkelt. Att hjälpa sinnet släppa alla negativa föreställningar genom att andas och slappna av fungerar.


Det saknas inte smärtlindringsmetoder när du föder barn på sjukhus. Det är bra. Men att slappna av och låta kroppen föda är själva grunden! Om du spänner dig och kniper om alla kroppsöppningar, oavsett om det är på grund av smärta eller av rädsla, så försvåras livmoderns arbete. Det gör oftast smärtupplevelsen mer intensiv, förlossningen tenderar att stanna av och därigenom kan det bli jobbigare för det lilla barnet.

Du har allt att vinna på att öva ditt sinne och din kropp i att slappna av och fokusera på din egen andning.

Du som är med vid förlossningen som stöd funderar kanske över din roll, din möjlighet att påverka både situationen och upplevelsen? Kanske du till och med tänker att det inte är möjligt? Svaret är kort och gott: "Det är ABSOLUT möjligt!" Den som kvinnan själv valt att ta med som sitt stöd under förlossning är den viktigaste personen i rummet! Kan ICKE bytas ut! För den skull är det nödvändigt att veta på vilket sätt jag kan bistå!



VÄLKOMMEN HEM



Att föda ett barn ger livet en ny dimension!

Att få hålla sitt barn i sina armar. En svindlande tanke.  Och en målbild du kan nära inför förlossningen.

Det finns inga betyg man kan få på sin förlossning. Inga poäng i världen kan utdelas. Prestationen kan inte mätas; vare sig i kcal brända, i centimeter hoppade eller kilogram lyfta. Och precis så ska det vara.

Däremot kommer upplevelsen att vägas på guldvåg! Många, många gånger. Och ju mer närvarande och fokuserad ett blivande föräldrapar är under sin förlossning - desto lättare blir minnet av förlossningen att bära! Oavsett oförutsedda händelser och skeenden.


Du som föder får tillgång till en rejäl dusch av lugn-och-ro-hormonet oxytocin.


Oxytocinet kommer hjälpa dig att ta ditt lilla barn till dig, trots att du inte sovit mer än nån timme natten innan förlossning, trots att du är energifattig, har ont i underlivet, kämpat hårt, hårt under många timmar.

Naturen har tänkt på allt!

Din kropp är helt enkelt FANTASTISK!

Absolut någon att lita på!


Boktips


"Att föda utan rädsla"


Susanna Heli


http://www.bokus.com/

Copyright © All Rights Reserved